مطالب

چرا در هوای سرد عرق میکنیم

عرق کردن چه زمانی تعریق بیش از اندازه محسوب می‌شود؟

 عرق کردن یک نوع فرایند طبیعی بدن است که در واکنش به هوای گرم، استرس و هیجان تولید می‌شود. چرا در هوای سرد عرق میکنیم

این فرایند فقط مربوط به افراد چاق نیست. کسانی که بسیار لاغر هستند نیز دچار این مشکل می‌شوند. و باز همیشه کف دست و بدن آنان بر اثر تعریق خیس می‌شود و تازه عرقشان سرد است. محققان مهم‌ترین دلیل تعریق زیاد و سرد در این افراد را اضطراب می‌دانند. آن ها معتقدند که زن‌ها بیشتر از مردها دچار تعریق می‌شوند. اضطراب باعث واکنش غددی که در زیر پوست قرار دارند می‌شود. به همین دلیل معمولاً عرق این گونه افراد سرد است. بسیاری از انسان‌ها نمی‌دانند که نمی‌توانند با خوردن انواع دارو از تعریق زیاد بدن خود جلوگیری کنند زیرا این مشکل روحی روانی است.

هر نوع تعریقی به عنوان تعریق بیش از اندازه محسوب نمی‌شود. بعضی افراد کمی بیشتر از بقیه عرق می‌کنند و این یک فرآیند طبیعی است. بنابراین نمی‌توان از آن به عنوان تعریق بیش از اندازه یاد کرد. در هر فصلی، چنانچه میزان تعریق به حدی باشد که روی زندگی روزمره، روابط اجتماعی و مناسبات حرفه ای تاثیر منفی بگذارد، در این صورت می‌توان آن را تعریق بیش از حد درنظر گرفت.

 

تعریق بیش از اندازه چند نوع دارد؟ 

فرقی نمی‌کند در چه فصلی باشیم. تعریق بیش از حد به دو دسته تقسیم می‌شود:

تعریق موضعی؛

یعنی یک یا چند ناحیه از بدن بیشتر عرق می‌کنند.

تعریق عمومی؛

یعنی تمام بدن فرد زیاد عرق کند. چرا در هوای سرد عرق میکنیم

تعریق های موضعی :

شایع ترین نوع این تعریق‌های آزاردهنده تعریق‌های موضعی هستند. این نوع تعریق، به خصوص در کف دست و پا و زیربغل‌ها مشاهده می‌شود.

 

چرا در هوای سرد عرق میکنیم؟

 

چرا در هوای سرد بیش از اندازه عرق می‌کنیم؟

تعریق بیش از اندازه در هر فصلی دو دلیل اصلی دارد که در واقع نوعی بیماری محسوب می‌شود.

دلیل اصلی تعریق بیش ازحد ژنتیک است. در بیشتر موارد این نوع تعریق از دوران کودکی آغاز می‌شود. دلیل ثانویه‌ی این فرایند غیرطبیعی نیز اضطراب و هیجان می‌باشد. که در هر دو صورت هیچ ارتباطی با دمای‌هوا ندارد. عوامل ارثی در تعریق بیش از اندازه شایع‌تر است که دلیل مشخصی برای آن پیدا نشده. در تعریق مربوط به اضطراب، امکان‌ دارد کنترل‌ کننده‌ های مرکزی تعریق که در مغز قرار‌ دارند، پیغام‌های اشتباه ارسال کرده و این حالت را ایجاد کنند. بعضی افراد در شرایط استرس زا دچار زخم معده یا افزایش فشارخون نیز می‌شوند.
همین مکانیزم‌های مشابه می‌تواند باعث افزایش حساسیت گیرنده‌های کف دست و پا و منجر به تعریق بیش از اندازه شود.

 

در حالت کلی دلایل عمده تعریق در زمستان موارد زیر می‌باشند: چرا در هوای سرد عرق میکنیم

  • کمبود اکسیژن
  • پایین بودن قند خون
  • مشکل غدد تیروئید
  • عوارض دارویی
  • مشکل در کارکرد برخی از غدد درون‌ریز

 

چه بیماری هایی عامل تعریق در زمستان می‌شوند؟

گاهی اوقات برخی بیماری‌ها نیز می‌توانند باعث تعریق بیش از اندازه شوند.

برای مثال افرادی که دچار پرکاری تیروئید هستند دچار تعریق بیش از حد می‌شوند. اگر عرق بدنتان گرم است، دلیل آن پرکاری تیروئید می‌باشد. تعریق بیش از حد در فصل زمستان بر اثر بیماری دیابت نیز می‌باشد. مبتلایان به این بیماری تنها بالا تنه آنان دچار تعریق می‌شود و هیچ گاه پاها خیس نمی‌شود اما سر و صورت و حتی دست‌ها بسیار خیس می‌شوند. در دیابت‌های کنترل‌نشده در سیستم‌های پیام رسان مربوط به تعریق مشکلاتی به وجود می‌آید که در این صورت فرد دچار تعریق‌های غیرقرینه می‌گردد. یعنی فرد در ناحیه‌ای از بدن تعریق بیش‌از‌حد و در ناحیه دیگر تعریق کمتر از حد معمول دارد. تعریق در افراد دیابتی در هر فصلی طبیعی است و جای نگرانی نیست.

در بیماری پرکاری غده فوق کلیوی نیز به دلیل ترشح هورمون‌های خاصی مثل آدرنالین ممکن است فرد دچار تعریق بیش‌از‌حد، به صورت ناگهانی و همراه با علائمی مانند افزایش فشارخون، اضطراب و تپش قلب شود.
در حالت کلی برای هر علت ناشایع این فرایند، باید به متخصصان داخلی و غدد مراجعه شود. چرا در هوای سرد عرق میکنیم

 

 

 

عرق کردن در سرما

 

انواع درمان برای تعریق در زمستان

 برخی افراد برای جلوگیری از تعریق زیاد رو به لیزر درمانی می‌آورند ولی پزشکان هیچگاه این راه را توصیه نمی‌کنند. زیرا لیزر ممکن است شما را دچار انواع بیماری‌ها یا حساسیت‌های پوستی کند. قبل از این اقدام حتماً به پزشک مراجعه کنید.

بعضی دیگر به داروهای موضعی مانند آنتی‌کولینرژیک رو می‌آورند. این دارو موضعی است و باید آن را قبل از خواب به جاهایی که بیشتر دچار تعریق می‌شود مالید. این دارو بسیار موثر است اما این درمان مقطعی است. زیرا بعد از مدتی دوباره بدن دچار تعریق می‌شود. این دارو راه‌های عبور عرق از پوست را مسدود می‌کند و فقط برای چند ساعت تعریق را عقب می‌اندازد.

بعضی از افراد برای حل این مشکل به بوتاکس مراجعه می‌کنند.در این روش پزشکان بوتاکس را به محلی که بیشتر از جاهای دیگر دچار تعریق می‌شود تزریق می‌کنند. این درمان نیز مقطعی است چون هر زمان که تاثیر بوتاکس از بین برود باید دوباره برای تزریق اقدام کنند.

یکی از خطرناک ترین روش‌ها برای درمان تعریق در زمستان قطع عصب است. یعنی اینکه بیمار پس از مراجعه به پزشک در صورت حاد‌ بودن تعریق، با جراحی و قطع عصب قسمت‌هایی که دچار تعریق زیاد می‌شوند از شر عرق‌های بیش‌ازحد جلوگیری می‌کنند. اما این راه بسیار خطرناک است و ممکن است بیمار بر اثر قطع شدن عصب‌های تعریق دچار عوارضی ناخواسته شود.

کسانی که دچار تعریق زیاد می‌شوند فراموش می‌کنند که عرق کردن زیاد، بیماری نیست. بلکه “بر اثر بیماری” است و می‌توان با درمان کردن دیگر دچار تعریق نشد. تمام کسانی که همیشه از تعریق زیاد شاکی هستند به دنبال دلیلش نیستند.در واقع آن‌ها برای درمان مقطعی اقدام می‌کنند.

 

راه حل های ساده تر برای جلوگیری از تعریق
  • اولین اقدام برای کاهش تعریق بیش از اندازه ،ترک سیگار و الکل برای همیشه است.
  • به مقدار زیاد آب بنوشید.
  • تا حد ممکن از هیجان، اضطراب و استرسدوری کنید.
  • مصرف کافئین که در چای و قهوه یافت می شود را به حداقل برسانید.
  • حمام با آب ولرم را جایگزین حمام با آب داغ کنید.
  • مصرف نوشیدنی های گرم و داغ را کاهش دهید. چرا در هوای سرد عرق میکنیم
  • از غذاهای تند و پر ادویه، شیرینی جاتو غذاهای فرآوری شده مانند کنسروها و فست فودها اجتناب کنید.
  • موهای زیر بغل و اطراف کشاله ران را اصلاح کنید.
  • لباس هایی با جنس فیبرهای مصنوعی نپوشید.
  • لباس گشاد و مناسب با اندام خود بپوشید.
  • اگر از قسمت سر زیاد عرق می کنید، از شامپوی خشک استفاده کنید.
  • از انواع ضد غرق ها استفاده کنید

جهت مشاهده بقیه مطالب پنبه سو ، اینجا کلیک کنید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *