مطالب

پارچه های مناسب برای عرق کردن

پارچه های مناسب برای عرق کردن را بشناسید:

حتماً اکثر شما زمان انجام فعالیت بدنی سنگین و یا روزهایی که عصبی هستید، با تعریق زیاد مواجه شده‌اید.

صرف ‌نظر از اینکه تعریق موجب گرم شدن بدن می‌گردد، راهی برای خنک کردن بدن نیز است. در واقع انسان به‌ طور متوسط بیش از ۲٫۵ میلیون غده تعریق در بدن دارد. افرادی که غده عرق در بدنشان زیاد است، زمانی که لکه‌های عرق در زیر بغلشان و یا پشت پیراهن و شلوارشان ظاهر می‌شود، خجالت‌زده می‌شوند.

خوشبختانه با پیشرفت علم، برخی از پارچه‌های جدید ساخته شده‌اند که می‌توانند در پنهان کردن عرق بدن بسیار تاثیرگذار باشند. زیرپوش ارزان

پارچه مناسب برای افرادی که زیاد عرق می کنند زیرپوش ارزان

برای افرادی که عرق بدن آن‌ها زیاد است، پارچه‌های طبیعی نسبت به پارچه‌هایی که از الیاف مصنوعی ساخته‌شده‌اند، بهتر است.

زیرا بدن با پارچه‌های طبیعی بهتر می‌تواند نفس بکشد.

پارچه های طبیعی که برای تعریق مناسب‌تر می‌باشند:
  • پنبه
  • کتان
  • و پارچه‌های پشمی
پارچه پنبه

در بین انواع پارچه، پارچه نخی (پنبه) از همه سبک‌تر بوده و با آن احساس خنکی بیشتری خواهیدداشت.

پارچه نخ رطوبت را جذب می‌کند و در نتیجه پوست، زیر این پارچه راحت‌تر می‌تواند نفس بکشد. در این مورد می‌توان گفت که تعریق زیاد در کوتاه‌مدت جذب می‌شود. زمانی که قصد دارید دمای بدن را در مدت‌زمان کمتری کاهش دهید، پارچه نخی بسیار مناسب است. زیرا زمانی ‌که هوا به رطوبت پوست برخورد می‌کند، بدن خنک می‌شود. اما اگر از پارچه‌های نخی و دیگر پارچه‌های طبیعی کمتر استفاده کنید، رطوبت ناشی ازعرق کردن زیاد در بدن حفظ ‌شده و نمی‌تواند از روی پوست تبخیر گردد. ویژگی سبک بودن وزن پنبه، آن را به یکی از بهترین پارچه‌ها تبدیل کرده است که می‌تواند در خود جریان هوا را به گردش درآورده و موجب خشک شدن عرق بدن شود.

توجه به رنگ لباس پنبه ای

چون پنبه جزو الیاف طبیعی است، قبل از اینکه عرق بر روی بدن بنشیند، خیلی سریع آن را جذب می‌کند. زیرپوش ارزان

بنابراین در زمان انتخاب لباس‌هایی از جنس پنبه به رنگ آن‌ها نیز حتما توجه داشته باشید. از آن‌جایی که عرق به‌راحتی جذب می‌شود، لکه‌های آن بر روی لباس ظاهر خواهد شد،در بین انواع رنگ‌ها برای انتخاب لباس، سعی کنید از رنگ‌هایی استفاده کنید که کمتر عرق را نشان می‌دهند. بدین منظور استفاده از رنگ‌های تیره‌تر معقولانه‌تر می‌باشد. زیرا احتمال نمایان شدن عرق زیر بغل، از زیر تی‌شرت رنگ روشن، بیشتر خواهدبود.

توجه به خالص بودن پنبه در پارچه

ذکر کردیم که پنبه پادشاه‌پارچه‌ها است به‌این خاطر که بدن در آن می‌تواند به‌راحتی نفس بکشد.

اما وقتی با الیاف مصنوعی مثل لیکرا یا اسپندکس ترکیب شود وزن آن سنگین شده و نمی‌تواند عرق بدن را جذب کند زیرا الیاف مصنوعی اجازه نفس کشیدن به پوست  نمی­‌دهند. زمانی که گرما و رطوبت باهم ترکیب شوند محلی برای تعریق زیاد به وجود می‌آید، خصوصاً اگر لباس تنگ باشد.

پارچه های مناسب برای عرق کردن

بامبو الیاف طبیعی مناسب برای تعریق زیاد

دیگر الیاف طبیعی که برای تولید پارچه مورداستفاده قرار می‌گیرد بامبو است. زیرپوش ارزان

بامبو ماده‌ای باکیفیت و با قابلیت جذب بالا است که امکان تنفس را برای پوست فراهم کرده و بسیار نرم نیز می‌باشد. این ماده به دلیل مقاومت در برابر بوی بد، کپک و باکتری، یک گزینه بهداشتی مناسب است که با چندین بار شستشو نیز خاصیت آن از بین نخواهد رفت.

پلی استر، پارچه ای نامناسب برای تعریق!

در مقابل، پارچه پلی‌استر از رایج‌ترین منسوجات مصنوعی است که دوام بسیار بالایی دارد و در برابر آب مقاوم می‌باشد.

این موضوع منجر به این می‌شود که توانایی این پارچه برای جذب عرق بدن، صفر شود. توجه داشته باشید که تعریق زیاد گاهی اوقات موجب سوزش و ناراحتی‌ زیادی در بدن خواهد شد.

پارچه‌هایی که از پلی‌استر ساخته‌شده‌اند، رطوبت را یا روی پوست قرارداده یا آن را به لایه‌بیرونی یعنی لباس نفوذ می‌دهند.

زیرپوش ارزان

پارچه های مناسب برای عرق کردن

 

مقایسه پارچه کتان با ابریشم مصنوعی در مقابل تعریق
معایب و مزایای ابریشم مصنوعی

پارچه‌های ابریشم مصنوعی مثل ریون، از آن‌جایی که دارای الیاف مصنوعی هستند، نسبت به پارچه‌هایی که از الیاف طبیعی ساخته‌شده‌اند (همانند کتان) سنگین‌تر بوده و نمی‌توانند حرارت را تسخیر کنند. زیرا پارچه مصنوعی توانایی جذب آب را نداشته، بنابراین عرق را دفع می‌کند. ابریشم مصنوعی به‌عنوان پارچه ­ای راحت به بازار عرضه ‌شد و خصوصیتی که از آن بیان‌شد این بود که هنگام افزایش درجه حرارت، بدن را خنک نگه می‌دارد؛ درصورتی‌که این ادعا، فریبی بیش نبود. این پارچه سبک‌وزن است اما گرما را تسخیر نمی‌کند و برای افرادی که دچار تعریق زیاد هستند مناسب نخواهد بود.

چون ابریشم‌مصنوعی همانند پلی‌استر ساخته‌می‌شود، به‌جای جذب رطوبت، آن‌را خنثی می‌کند یعنی عرق در تمام بدن جمع می‌شود.

پارچه های مناسب برای عرق کردن

معایب و مزایای کتان

بهتر است لباس‌ زیر، پیراهن و شلوار را از پارچه‌های سبک‌وزن همانند کتان برگزینید.

کتان یک فیبر طبیعی است که هم سبک ‌وزن بوده و هم قابلیت جذب عرق بدن را دارد. همچنین این پارچه به پوست اجازه تنفس را نیز می‌دهد. بنابراین پارچه‌های کتان مثل پارچه‌های نخی سبک‌ بوده و به‌ راحتی می‌توانند عرق را جذب، و فورا بدن را خشک کنند. از آن‌جایی‌ که این پارچه به بدن نمی‌چسبد، بدن را نیز خنک‌تر نگه می‌دارد. اما متاسفانه پارچه کتان به‌ راحتی چروک می‌شود. بنابراین استفاده روزانه از آن بسیار دشوار است. لذا اگر این مسئله برای شما ناراحت کننده است، بهتر است از پارچه‌ای استفاده کنید که ترکیبی از کتان و ماده‌ی دیگری باشد تا هم خاصیت جذب‌کنندگی آن حفظ شود و هم ضد چروک بودن آن.

 

برای مقابله با تعریق زیاد به‌جای جین از کتان راه‌راه استفاده کنید

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که در فصل تابستان به‌جای جین سنگین ‌وزن، از پارچه کتان راه‌ راه استفاده کنید.

پارچه جین بسیار سنگین است و نه‌تنها در فصل تابستان، بلکه حتی زمانی که به علت استرس دچار تعریق زیاد می‌شوید نیز، بسیار عذاب‌آور خواهدبود. کتان راه‌راه جایگزین بسیار خوبی برای جین خواهد بود. یک پارچه کتان سبک‌ وزن، هوا را به‌ راحتی جریان داده و تنفس را برای پوست بدن راحت‌تر می‌کند. اگر رنگ تیره این پارچه را انتخاب کنید بدون ایجاد اثری از عرق در بدن، تمام آن را جذب خواهد کرد.

پوشیدن جین در تابستان عاملی برای تعریق زیاد خواهد بود که بسیار ناخوشایند است.

زیرپوش ارزان

پارچه های مناسب برای عرق کردن

 

پارچه های کش بافت در صنعت پوشاک ورزشی

برای جلوگیری از تعریق زیاد، باید پارچه‌هایی را انتخاب کنیم که رطوبت را به خود جذب کنند. زیرپوش ارزان

فناوری‌های مدرن تولید پارچه، راه‌هایی را برای بیشتر خنک نگه‌ داشتن بدن کشف کرده و از آن در بخش بزرگی از صنعت پوشاک ورزشی استفاده کرده اند. پارچه‌های کش بافت رطوبت بدن را به خود جذب می‌کنند تا روی بدن ظاهر نشود و هم چنین به‌ سادگی عرق بدن را تبخیر می‌کنند.  بسیاری از پارچه‌های کش بافت از ترکیبات پلی‌استر ساخته ‌شده‌اند که قبلاً گفتیم مواد مصنوعی رطوبت را در خود نگه نمی‌دارند. پلی‌استر حدود ۰٫۴ درصد از رطوبت را به خود جذب می‌کند اما پنبه ۷ درصد از عرق را در خود نگه می‌دارد. با این حال برخلاف پلی‌استر معمولی، پارچه‌های کش بافت به‌گونه‌ای بافته شده‌اند که رطوبت را از طریق شکاف‌های بافت به داخل خود وارد می‌کنند.  پارچه‌های کش بافت اغلب برای لباس‌های ورزشی تولید می‌شوند اما برخی از شرکت‌های تولیدکننده جوراب، پیراهن و شلوار نیز هستند که از پارچه‌های کش بافت برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند.

پارچه های مناسب برای عرق کردن

زیرپوش ارزان

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *